Agencja
interaktywna
Wytyczne optymalizacji www

9 sprawdzonych wskazówek optymalizacji WWW, aby zredukować ilość porzuceń koszyka w sklepie internetowym.  

Naprawdę przygnębiające jest, gdy widzisz jak 2/3 potencjalnych klientów opuszcza stronę przed zakupem. Około 37% porzucających to osoby, które tylko przeglądają serwis, mimo to, możesz podjąć konkretne kroki, aby klienci nie uciekali przed dokonaniem zakupu.

1. Zamień rabaty na darmową dostawę.
Spraw, by opłaty były bardziej czytelne poprzez dodanie kalkulatora kosztów na stronie produktu. To samo możesz zrobić z kosztami dostawy: Jeśli nie możesz ich wyeliminować, zawrzyj je w kalkulatorze. Dokładnie rozważ zaoferowanie darmowej dostawy: Klienci uwielbiają przejrzystość i preferują darmową wysyłkę.

2. Pokaż opcje bezpiecznej płatności.
Jeśli twój klient nie umie dokonać (albo boi się) procesu płatności, nie sprzedasz produktu. Buduj zaufanie klienta poprzez widoczne pokazywanie mu bezpiecznego logo firmy gwarantującej bezpieczeństwo transakcji. Dogodnym miejscem ulokowania logo płatności jest przycisk z prawej strony „dodaj do koszyka”. Rozważ dodanie go również w stopce. Upewnij go, że używasz bezpiecznych, zaszyfrowanych sposobów na zbieranie danych osobowych. Do ciebie należy przypomnienie klientowi, że robi bezpieczne zakupy online.

3. Spraw by koszyk był łatwo dostępny.
Aby uniknąć frustracji klientów, dodaj funkcjonalność rozwijanego menu do koszyka w widocznym miejscu tak, by bez wahania mogli zobaczyć ostatnio dodane produkty. Możesz też dodać porównywarkę produktów na stronie produktu, aby klienci mogli szybko porównać ceny i cechy produktów – wyeliminujesz tym konieczność przełączania się między różnymi produktami, upłynnisz i przyspieszysz proces zakupu.

4. Prowadź klienta tak by wiedział na jakim etapie procesu się znajduje.
Spraw, by proces zakupu był możliwie jak najkrótszy – idealnie, gdy będzie zawierał nie więcej niż 4 kroki. Zrób tak, by klienci mieli cały proces transakcji w jednym miejscu, pokaż im kroki poprzez ścieżkę nawigacji użytkownika. Zmniejszysz prawdopodobieństwo porzucenia koszyka jeśli klient będzie widział, że transakcja jest już prawie zakończona. Upewnij się, że każdy etap transakcji jest dobrze zoptymalizowany: wymagaj absolutnie minimalnej ilość informacji jakie potrzebujesz i daj im możliwość rejestracji po dokonaniu sprzedaży.

5. Daj kupującym wiele możliwości dostawy.
Spraw, by możliwości dostawy były przejrzyste – i jeśli oferujesz darmową dostawę pokaż to. Osobisty odbiór jest wspaniałą opcją, dając klientom poczucie, że ich zakup jest w ich rękach. Jeśli bierzesz zaliczkę albo produkt jest niedostępny dodaj możliwość napisania e-mail; taka możliwość może przyprowadzić klienta z powrotem jeśli produkt, który chce zakupić będzie dostępny twoim sklepie. Użyj e-mail jako możliwość wysłania oferty specjalnej produktu, tak samo, gdy jest na wyprzedaży albo kiedy zasoby są ograniczone.

6. Usuń niepotrzebne linki z transakcji, aby nie rozpraszać.
Strona transakcji powinna mieć tylko kilka odnośników, a także powinna wizualnie prowadzić klienta do następnego i kompletnego etapu w procesie.

7. Zaoferuj dodatkowe wsparcie poprzez serwis albo konwersacji na żywo.
Numer telefonu do serwisu albo adres e-mali powinny być łatwo dostępne dla klientów. Jeśli chcesz pójść jeszcze dalej, zaoferuj im opcję konwersacji na żywo.

8. Pokaż swoje gwarancje i politykę zwrotów.
Spraw, by kwestia polityki zwrotów była przejrzysta. Możliwość bezwzględnego zwrotu wygrywa klientów, i wytwarza pewność w klikaniu „kup teraz”. Wiedza, że wyślesz im e-mail z etykietą zwrotu – albo, że każdy zakup ją zawiera – może skłonić ich do akcji. Pokazuj gwarancje dopasowane do cen, nie potrzebujące dodatkowych pytań i plan chroniący klienta, aby wzmagać jego pewność. Pamiętaj dobrze ulokowane logo przypomni klientom, że masz jak najlepsze zamiary.

9. Testy A/B.
Sprawdzaj wszystko począwszy od rozmiaru, po kolor, czcionkę wezwania do akcji „kup teraz”, aż po udoskonalenie funkcjonalności pól formularzy może mieć wpływ na ostateczną decyzję kupującego. Testy A/B są znakomitym rozwiązaniem, aby zobaczyć co jest lepsze dla użytkownika WWW lub sklepu internetowego.


Artykuł inspirowany wpisem z serwisu MarketingProfs.

Autor: RC