Agencja
interaktywna
Wpływ kolorów na ludzi

Wpływ kolorów na ludzi  

Każdy ze zmysłów człowieka ma wpływ na nasze zachowania. Zmysł wzroku wydaje się tym, który jest najsilniejszym a na pewno tym, który jest najintensywnej wykorzystywany w reklamie. Dowiedz się więcej i nie daj sobą manipulować.

Najlepszą czekoladę wypijesz w pomarańczowym kubku.

To nie są żadne wymysły, ale wnioski z badań politechniki w Walencji i uniwersytetu w Oxfordzie. Akademickie kawiarenki, które wzięły udział w eksperymencie serwowały gorącą czekoladę w kubkach czterech kolorów. Napoje serwowane w białych, kremowych, czerwonych i pomarańczowych kubkach były identyczne. Zdecydowana większość osób objętych badaniem stwierdziła jednak, że zdecydowanie najlepsza czekolada była w kubkach pomarańczowym i kremowym.

Branding. Na zółto, czy na niebiesko?

Według CCICOLOR, ludzie wyrabiają sobie opinię na temat osób, środowiska czy produktu w ciągu pierwszych 90 sekund, z czego 90 proc. tej oceny opiera się na kolorze. Niezwykłe jest to, że 85 proc. kupujących podaje, iż kolor jest głównym powodem stojącym za zakupem danego produktu (dane za badaniami Color Marketing Group).

Według badań Uniwersytetu Loyola w stanie Maryland, kolor może zwiększyć rozpoznawalność marki aż o 80 proc. Jeśli masz jeszcze możliwość wybierz więc kolor najbardziej pasujący do swojej firmy i maksymalizuj swoje przychody. Jakie kolory wykorzystują znane marki?

  • Niebieski - kojarzy się z siłą, lojalnością i wiarygodnością. Tak postrzegane chcą być IBM i Hewlett-Packard.

  • Pomarańczowy symbolizuje energię, a przy tym przywołuje na myśl zabawę. Wykorzystują go Firefox, Amazon, Fanta, a także… Honki.

  • Czerwony jest barwą Coca-Coli i Virgin, a stać ma za nią siła, młodzieńczość i odwaga.

  • Zielony jest kolorem bogactwa, więc stosuje go wiele firm z sektora finansowego, choćby Getin Bank i BZ WBK. Oczywistym skojarzeniem z zielenią jest przyroda, co wykorzystują m.in. Animal Planet i Greenpeace. Z naturalną siłą chce być kojarzony Starbucks.

  • Żółty przekazuje szczęście, optymizm i życzliwość. Wśród firm z żółtym logo znajdziemy takie firmy jak: McDonald’s, Nikon, Herz, IKEA.

  • Różowy zazwyczaj postrzegany jest jako romantyczny i kobiecy. Przynosi na myśl miłość i ciepło. W róż stroją się Victoria’s Secret czy Barbie.


Wiesz, już jak ważną rolę odgrywa znaczenie kolorów w brandingu. Pomyśl, czy Twoja firma ma na pewno odpowiednio dobrane barwy? Dobrze przemyśl tożsamość swojej marki i wartości, jakie reprezentuje, a następnie wybierz właściwe kolory, aby to przekazać. Z odpowiednim kolorem, który wydobędzie DNA Twojej marki, działania marketingowe odniosą większy sukces.Opinie o firmie jak się okazuje nie są wydawane tylko i wyłącznie na podstawie słowa pisanego.

Dobrze przemyśl wykorzystanie koloru w marketingu Twojej firmy. Kolor ma naprawdę wielką moc, bo wywołuje emocjonalne reakcje. Pomaga klientom kojarzyć markę, a dzięki temu skłaniać ich do wyboru właśnie Twojej firmy. A o to przecież chodzi ;)

Autor: Marcin