Agencja
interaktywna
Skuteczne wykorzystanie QR kodów w marketingu

Skuteczne wykorzystanie QR kodów w marketingu. Zobacz przykłady zastosowania.  

Jak korzystać z QR kodów w print marketingu i nie tylko?

QR kod (inaczej fotokod) został wynaleziony już prawie 20 lat temu w Japonii, ale dopiero od niedawna można się z nim spotkać na każdym kroku: w mailach, na wizytówkach, w materiałach prasowych, w witrynach sklepowych, na billboardach, a nawet na przystankach tramwajowych i autobusowych. QR to skrót od angielskiego Quick Response, czyli „szybkiej odpowiedzi". Ten dwuwymiarowy kod kreskowy może być bowiem błyskawicznie odczytywany przez smartfon lub tablet wyposażone w odpowiednią aplikację i przenosić klienta do specjalnych treści dostępnych offline i online. Technologia wszechobecna w Niemczech niestety w Polsce traktowana jest bez zrozumienia.

1. Jak działają QR kody?

QR kody wyglądają jak czarne kwadraty na białym tle, ale ich możliwości są spore. Kiedy klienci skanują kod swoim smartfonem, otrzymują dostęp do znacznie szerszej informacji niż firma jest w stanie zmieścić w podpisie, reklamie czy wizytówce. Cały proces jest bardzo prosty. Potencjalny klient skanuje QR kod i natychmiast może:

  • przeczytać informacje o produkcie w trybie offline lub online,

  • pobrać kupony i oferty specjalne,

  • obejrzeć filmy promocyjne online (np. na YouTube),

  • wysłać wiadomość e-mail,

  • polubić stronę na FB lub śledzić ją na Twitterze,

  • zobaczyć stronę w Google Places.

2. Zastosowanie QR kodów?

Kod QR jest świetnym rozwiązaniem kiedy chcesz, aby klient dostał informację o produkcie czy ofercie specjalnej lub mógł skorzystać np. z kuponu zniżkowego. Przy jego użyciu klient może też zapisać się na subskrypcję newslettera, dzięki czemu możesz powiększyć bazę swoich odbiorców.

Co więcej, kiedy klient zeskanuje twój QR kod, możesz śledzić, które oferty i wiadomości interesują go najbardziej. Dzięki temu możesz planować następne kampanie z użyciem QR kodu zgodnie z oczekiwaniami klientów.

3. Jak uzyskać kod QR?

W Internecie jest mnóstwo źródeł, które online mogą przekonwertować standardowy adres URL w kod QR. W wielu przypadkach nic nie trzeba za to płacić. Kiedy adres URL jest skonwertowany, możesz pobrać kod QR w postaci pliku graficznego. Taki kod jest gotowy do wydruku, ale też do wstawienia jako zdjęcie profilowe na Facebooku czy umieszczenie w dowolnym miejscu w sieci, np. na swojej stronie internetowej.

4. Najlepsze praktyki w wykorzystywaniu QR kodów

  • Rozmiar - minimalna wielkość kodu to 2 x 2 cm. Ten rozmiar gwarantuje, że wszystkie smartfony są w stanie go zeskanować.

  • Kolor - czarno-biały działa najlepiej, ale oczywiście możesz zastosować inne kolory w QR kodzie. Musisz jednak pamiętać o wysokim kontraście między obszarami ciemnymi a jasnymi.

  • Białe miejsca - zostaw białą obwódkę wokół kodu, aby skaner mógł go prawidłowo odczytać i wyróżnić.

  • Wezwanie do działania (call to action) - upewnij się, że klienci jasno wiedzą, jak skorzystać z QR kodu i jakie korzyści przyniesie może im przynieść zeskanowanie go. Pamiętaj, że skanowanie QR kodu wymaga od Klienta wysiłku i działania. By skusić go do wyciągnięcia smartfona, trzeba dać mu coś w zamian. Dlatego podaj kilka ważnych informacji przy QR kodzie - do czego się odnosi, do kogo jest kierowany, czy ma instrukcję dotyczącą sposobu pobierania QR kodu na czytnik. Musisz zapewnić użytkownika, że treść, którą oferujesz za QR kodem jest warta jego wysiłku.

  • Testowanie - można założyć, że skoro QR kod działał, kiedy stworzyłeś go w biurze, będzie również działał na billboardzie czy ulotce. Po otrzymaniu produktu końcowego należy jednak przetestować kod QR za pomocą różnych czytników, zrobić odczyty pod różnym kątem i z różnej odległości. Konsumenci korzystający z nowinek technologicznych  będą wściekli, gdy okaże się, że za QR kodem nie kryje się nic ciekawego.

  • Śledź to -  tak jak w przypadku wszystkich nowych technologii, ważne jest, aby śledzić jak użytkownicy wchodzą w interakcje z twoimi QR kodami. Chodzi przecież o to, byś mógł uzyskać dane do planowania przyszłych kampanii. Możesz użyć Google Analytics by stworzyć stronę internetową kampanii i śledzić liczbę osób, które zeskanowały twój QR kod.

 
Warto pamiętać, że kody QR nie zastąpią druku, ale uzupełnią go w ciekawy, unikalny i interaktywny sposób.

Linki:

Generatory QR kodów:

http://goqr.me/

http://qrcode.kaywa.com/

http://www.beetagg.com/en/beetagg-qr-generator/

Programy do odczytu QR kodów:

http://www.beetagg.com/en/beetagg-qr-reader/

https://play.google.com/store/apps/details?id=la.droid.qr&hl=pl

Warto zobaczyć:

http://www.qrcode.com/en/index.html

http://pl.wikipedia.org/wiki/QR_Code

 Przykłady zastosowania QR kodów przez HONKI: produkty dla firmy Wiązary Burkietowicz


QR kod jako wizytówka na samochodzie


Rollup z QR kodem


Prospekt reklamowy z QR kodem

A oto kilka przykładów użycia QR kodów w przestrzeni miejskiej Berlina. Jak już wspomnieliśmy, Niemcy bardzo często wykorzystują QR kody i nadają im bardzo różnorodne funkcje. 


W Berlinie znaleźć można QR kody, które zastępują tradycyjne turystyczne tablice informacyjne. Ta wskazuje, iż właśnie znaleźliśmy się w centrum dawnej dzielnicy żydowskiej.


QR kod jako promocja miejsca. Na wejściu do jednej z kawiarni znaleźliśmy plakat zachęcający do odwiedzin w manufakturze porcelany.


QR kod umożliwiający wirtualne zwiedzanie obiektu.


Komiksowa historia zachęcająca do kupna wejściówki w formie fotokodu. Bohater komiksu załatwił sprawę szybko, wygodnie i bez uciążliwych kolejek - kilka kliknięć i już mógł cieszyć się zwiedzaniem Muzeum Pergamońskiego.

Autor: Marcin Rząca