Agencja
interaktywna
Pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Ale o co chodzi?

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Ale o co chodzi?  

Pozycjonowanie a inaczej SEO, definiowane jest jako wpływanie przez firmę świądczącą takie usługi na pozycję w wynikach wyszukiwania. Czy robi to zgodnie z dobrymi praktykami i zachowuje zasady White Hat Seo dowiesz się, jak będziesz wiedział więcej o samej usłudze.

Pozycjonowanie to według Wikipedia procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych (http://pl.wikipedia.org/wiki/Pozycjonowanie_stron)


Przypadek z życia wzięty.

Ni z tego ni z owego pojawia się ktoś-ekspert od wyszukiwarek i przekonuje przez telefon, że zrobi, żeby nasza strona była na pierwszym miejscu lub co najmniej w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania Google.

Prosimy o ofertę kilka firm konkurencyjnych i zaczynamy porównywać. Nie wiadomo niestety co porównać bo co jedna oferta dziwniejsza od drugiej i niezbyt zrozumiałe dla laika. Ciekawi nas co się będzie działo w trakcie prac i za co płacimy. Tu niespodzianka ponieważ nikt nie chce zdradzić zasłąniając się „tajemnicą" (po angielsku: „know how"). Brniemy dalej ... umowa najczęściej enigmatyczna, płatność jak będą wyniki w pierwszej dziesiątce ... Hmm, podpisujemy. Mamy temat z głowy ... ;)

Wyjaśnijmy zatem na początek, czy pozycjonowanie jest uczciwe? Przecież nie po to wyszukiwarki rozwijają algorytmy, dbające o obiektywizm wyszukiwania, żeby ktoś nam nimi manipulował? Odpowiedź jest pokrętna jak życie. Czasami działanie firm pozycjonujących jest uczciwe, ale najczęściej ...

Problem prawie "rozwiązany" czas na refleksję.
Rzetelne pozycjonowanie w Google polega na dostosowaniu serwisu WWW do wymogów wyszukiwarek, czyli osiągnięcia tak zwanej „przyjazności" dla wyszukiwarek, czyli inaczej „współpracy" z nimi. Nie jest uczciwe jeśli pozycjoner wykorzystuje luki w algorytmach oceniających wartość strony WWW i oszukuje w ten sposób wyszukiwarki (tworząc np. farmy linków budujące sztucznie popularność strony w Internecie).

Google odnosi się do poziomu usługi pozycjonowania w następujący sposób: „SEO może zrobić dla firmy wiele dobrego, jednak reputację branży SEO nadwerężyli niektórzy usługodawcy prowadzący zbyt agresywne działania marketingowe oraz usiłujący w nieetyczny sposób manipulować wynikami wyszukiwania. Działania niezgodne z naszymi wskazówkami mogą mieć negatywny wpływ na obecność Twojej witryny w Google lub nawet doprowadzić do usunięcia jej z naszego indeksu".
To bardzo delikatne i dyplomatyczne wyjaśnienie stanu jakości usług firm SEO, faktem jest, że cała masa jednoosobowych manipulantów SEO powoduje, że ich klienci po rozwiązaniu z nimi umowy znikają na dłuuuugo z wyszukiwarki Google, po prostu za karę. Ryzyko ponoszą klienci (właściciele WWW) a manipulatorom oszustom trudno cokolwiek udowodnić. Poza tym, kto lubi się po sądach ścigać?

Jak takiej sytuacji uniknąć?
1. Przeczytaj i spróbuj zrozumieć co Google będzie oceniało na Twojej stronie?
Pomocny link: http://www.google.pl/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769
2. Wypytaj dokładnie, jaki firma od SEOma pomysł na poprawienie pozycji. Niech podadzą przykłady. Pomocny link: http://www.google.pl/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35291
3. Umowę na usługę pozycjonowania daj prawnikowi do przeczytania i zastrzeż w niej, że po rozwiązaniu firma SEO nie wykona manewrów mających na celu spadek Twojej witryny na koniec listy w wynikach wyszukiwania.

Podsumowując.
1. Czy więc warto ryzykować? Oczywiście, ale zacznij od rozmowy z obsługującą Twoją firmę agencją.
2. Do kogo warto się odezwać, żeby nie trafić na minę? Wybieraj firmy z rzetelnym portfolio i zrozumiałą dla Ciebie umową.
3. Zadzwoń do klientów wybranej agencji i zapytaj o sposób pracy i jej wyniki.