Agencja
interaktywna
Marketing a UX

Czego marketing może nauczyć się od user experience?  

Niektórzy sądzą, że między światem marketingu a user experience trwa nieustająca wojna, gdyż marketing z konieczności oznacza sprzedawanie za wszelką cenę i jest nieuczciwy, natomiast UX to dbanie o użytkowników i robienie tego co jest dla nich najlepsze.

Marketing a user experience

Marketing jest jak czarny charakter, który przemieniając się w dobrego gościa, zmienia swój sposób postępowania i staje się kumplem świata UX. Koniec z nadętym językiem, chytrymi opisami: przejrzystość i przezroczystość to wartości priorytetowe. Dzisiaj, oba te światy operują na tych samych zasadach: Musisz znać swoich użytkowników.

Testuj wszystko (łącznie z samym sobą)

Wiesz co przez większość czasu robią badacze UX? Testują. Testują klikanie, otwarcia strony, spójność treści, testują kolory przycisków oraz czy zdjęcia są atrakcyjne… Lista rzeczy, które testują mogłaby ciągnąć się i wypełnić resztę tego artykułu.

Zespół marketingowy w moim miejscu pracy jest wspaniałym przykładem tego jak UX i marketing mogą współpracować. Ponieważ oferujemy naszym klientom narzędzia, które pozwalają im testować doświadczenia użytkownika na ich stronach internetowych i usprawniać usługi jakie oferują. Dla członków naszego zespołu praca nie jest możliwa bez rozumienia podstaw UX. Pytam zatem jednego z nich czy w tym co robi zawiera zasady UX. Odpowiedział mi tak:

„Tak, stosuję się do zasad UX. To czego nauczyłem się o UX, to uzmysłowienie sobie, że już dawno skupiałem się na UX nie zdając sobie z tego sprawy. Od czasu do czasu zmieniam styl pisania by sprawdzić jaka będzie reakcja ludzi na tą zmianę, albo zmieniam styl logów na naszej stronie by dowiedzieć się czy zmiany są pociągające. Cały czas coś zmieniam i dokumentuję rezultaty (większość z nich pochodzi z Google Analitycs), by sprawdzić, która opcja jest najlepsza. To jest podobne do testów A/B… żeby zobaczyć, które z rozwiązań odnosi większy sukces. I musisz robić to cały czas. Nie usprawnisz niczego bez zmian.”

Stwórz persony użytkowników

Eksperci UX bezustannie poznają termin „persona użytkownika.” Persona jest to reprezentacja większości klientów albo użytkowników, korzystających z twoich usług. Postaci użytkowników są ważne, ponieważ pozwalają członkom twojego zespołu stworzyć odpowiednią ramę dla umysłu planując i wykonując strategię oraz kampanię indywidualną. Persona również uwydatnia kluczowe cechy twoich klientów, więc nie marnuj czasu na wysiłki, które prawdopodobnie będą nieistotne dla twoich odbiorców.

Oba światy, marketingu i UX powinny (co właściwie robią) polegać na personach. Projektanci UX używają tego by znajdować pomysły na to kim są odbiorcy produktu i jakie są ich podstawowe problemy, potrzeby i motywacje. Niektórzy marketingowcy podążają za tą zasadą używając „fikcyjnych migawek klientów,” ale nie są one tak rozszerzone jak persony. Migawkom czasami brakuje profesji, edukacji, nawyków, motywacji, stylu życiowego, kultury, religii, interesów, i statusu finansowego – wszystko co jest potrzebne by stworzyć rozszerzony profil wystarczający dla twoich marketingowych starań.

User experience na wysokim poziomie pociąga ludzi

Celem marketingu jest zainteresować ludzi. Kiedy ludzie mają pozytywne doświadczenia z usługą, są bardziej skłonni by się odwdzięczyć. Dobrym sposobem na upewnienie się, że twój użytkownik w rzeczywistości ma pozytywne odczucia związane z twoją usługą jest przetestowanie ich doświadczenia – i poprawienie go. Stosowanie zasad UX w twoich celach marketingowych jest oczywiście dobre, ale stosowanie tylko UX jest nawet lepsze.

Bądź pewny, że cokolwiek robisz jest to dostosowane do twoich klientów:

  • czcionka,
  • kolory,
  • obrazki,
  • przekaz – to wszystko musi być perfekcyjnie dopasowane do twojego targetu.

Upewnij się, że optymalizujesz doświadczenie użytkownika. Możesz to zrobić używając różnych metod.

***
Marketing i UX mają wiele wspólnego i jedno od drugiego może się wiele nauczyć. Obecnie, w mojej skromnej opinii, marketingowcy powinni więcej niż mniej pożyczyć od UX.

Artykuł inspirowany wpisem z serwisu MarketingProfs.

Autor: ME - UX Manager