Agencja
interaktywna
Chrom chromowi nierówny

Chrom w projekcie graficznego interfejsu użytkownika (GUI)  

Choć to Google nadał swojej przeglądarce internetowej właśnie taką nazwę, pisząc o chromie wcale nie mamy na myśli przeglądarki internetowej. Zatem co to właściwie jest ten chrom?

Zgodnie z definicją Jakoba Nielsena „Chrom to elementy graficzne projektu dostarczające użytkownikom informacje na temat zawartości ekranu lub zapewniające polecenia służące do zarządzania tą zawartością.”

Nie wiadomo skąd wzięła się taka nazwa, jest jednak pewne podobieństwo pomiędzy chromowanymi częściami amerykańskich samochodów z lat 50., np. błyszczącymi chromowanymi zderzakami, przedłużeniami błotników a krawędziami ekranu systemu.

Chrom otacza nas podczas każdego kliknięcia na komputerze i  w Internecie. A gdzie go znaleźć?
  1. Komputer
    Na komputerach z Windows 8 chromem jest sam system czyli ekran Startu, pasek zadań i podstawowe ikony systemu na pulpicie (Mój komputer, Kosz, Sieć itp.).
  2. Program komputerowy
    Przykładowo w Wordzie chromem jest górna belka menu, wszelkie dodatkowe okna z paletami kolorów, czcionkami, punktorami czy tabelkami. Do chromu zaliczamy również boczny pasek przewijania i dolną linijkę zadań.
  3. Przeglądarka internetowa
    Wszystkie przeglądarki internetowe mają mniej więcej podobny chrom. Są nim pole adresu URL, paski narzędzi, zakładki, przyciski, paski przewijania i dolny pasek stanu.
  4. Aplikacja mobilna
    W aplikacjach mobilnych chrom jest raczej skromniejszy z uwagi na mniejszy ekran urządzenia. Jest to często tylko górna nawigacja i belka z ikonami poleceń na dole. Wszelkie paski przewijania zastąpione są gestami.
  5. Strona internetowa
    Chrom w serwisie internetowym to tak naprawdę elementy, bez których serwis nie może się obyć. Elementy te są identyczne na wszystkich podstronach serwisu. Logo, nawigacja, wyszukiwarka, stopka.

Chrom ułatwia nam życie. Bowiem dzięki „chromowanym zderzakom” każdego interfejsu wiemy, jak poruszać się na stronie internetowej, jak obsłużyć aplikację mobilną, program pocztowy i każdy komputer.

Źródło: Jakob Nielsen, Raluca Budiu Mobile Usability, 2013